Krijgt mijn kind genoeg vitamines binnen?

In het kort

In het kort

  • Met gezond eten krijgt uw kind de meeste vitamines binnen, in de juiste hoeveelheid.
  • Er zijn maar een paar vitamines die uw kind extra kan gebruiken:
    • Heeft uw kind een getinte huid? Dan is extra vitamine D het hele leven aan te raden. 
    • Heeft uw kind een lichte huid? Geef uw kind tot 4 jaar vitamine D -druppels.
    • Vitamine B12 heeft uw kind nodig als het alleen plantaardig eet.
  • Geef uw kind geen vitaminepillen waar te veel vitamines inzitten.
  • Te veel is als er een getal boven 100% op het potje staat. Dit kan schadelijk zijn.  

vitamine B1

Vitamine B1 (thiamine) is nodig om uit voedingsmiddelen energie vrij te maken. Ons lichaam kan vitamine B1 niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen.

Vitamine B1 verlaat het lichaam in kleine hoeveelheden via de urine. Om gezond te blijven is daarom telkens een nieuwe hoeveelheid vitamine B1 via het voedsel nodig. Soms volstaat de hoeveelheid vitamines in het voedsel niet.

Vitamine B1 is te gebruiken bij vitaminegebrek.

Bron: Apotheek.nl

vitamine D

Vitamine D (colecalciferol) zorgt voor de opname van kalk en fosfaat uit het voedsel. Kalk en fosfaat zijn nodig voor een goede opbouw van botten en gebit.

Het is te gebruiken bij vitaminegebrek en bij botontkalking.

Bron: Apotheek.nl
Adviezen

Hebben kinderen vitaminepillen nodig?

Als uw kind gezond eet, krijgt het bijna alle vitamines binnen die nodig zijn.

Adviezen voor gezond eten ziet u in het filmpje Gezond eten. 

Het advies is om alleen de volgende vitamines extra te geven: 

  • Bij borstvoeding geeft u uw baby de eerste 3 maanden na de geboorte vitamine K
     
  • Aan elk kind jonger dan 4 jaar: 10 druppels met vitamine D per dag (1 microgram per druppel).
    Bekijk ook het filmpje over Vitamine D.
     
  • Als uw kind ouder dan 4 een getinte of donkere huid heeft: vitamine D 10 microgram per dag.
     
  • Als uw kind veganistisch is: vitamine B12: elke dag producten met toegevoegd vitamine B12 en/of een tablet vitamine B12 (met 2,8 microgram B12). 

ORS

ORS is een oplossing van zouten en glucose (druivensuiker) in water.

Het wordt gebruikt bij waterdunne diarree en braken (overgeven).

Bron: Apotheek.nl

vitamine B1

Vitamine B1 (thiamine) is nodig om uit voedingsmiddelen energie vrij te maken. Ons lichaam kan vitamine B1 niet zelf maken. Daarom moeten we het via ons voedsel binnenkrijgen.

Vitamine B1 verlaat het lichaam in kleine hoeveelheden via de urine. Om gezond te blijven is daarom telkens een nieuwe hoeveelheid vitamine B1 via het voedsel nodig. Soms volstaat de hoeveelheid vitamines in het voedsel niet.

Vitamine B1 is te gebruiken bij vitaminegebrek.

Bron: Apotheek.nl

vitamine D

Vitamine D (colecalciferol) zorgt voor de opname van kalk en fosfaat uit het voedsel. Kalk en fosfaat zijn nodig voor een goede opbouw van botten en gebit.

Het is te gebruiken bij vitaminegebrek en bij botontkalking.

Bron: Apotheek.nl

vitamine K

Vitamine K (fytomenadion) is nodig voor de bloedstolling. Het komt van nature voor in verse groenten, lever, melk en olie.

Het wordt gebruikt bij een tekort aan vitamine K, bijvoorbeeld bij cystische fibrose.

Bron: Apotheek.nl
Kan het kwaad?

Kunnen vitamines kwaad?

Het kan schadelijk zijn om te veel vitamines binnen te krijgen. Dat kan de kans op sommige ziektes verhogen.  

Te veel wil zeggen: meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). 

  • Geef uw kind dus geen vitaminepillen waar méér dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid inzit. 
    Op het potje moeten getallen staan onder de 100% ADH. Dan krijgt uw kind een veilige hoeveelheid binnen. 
  • Geef uw kind ook niet meer pillen dan aangegeven. 
Meer informatie

Meer informatie over gezond eten en vitamines

Voor meer informatie over gezond eten en vitamines kunt u terecht bij het Voedingscentrum.

De informatie over gezond eten is gebaseerd op de Richtlijnen goede voeding 2015 van de Gezondheidraad.

Laatst herzien op

Vond u deze informatie nuttig?

Vond u deze informatie nuttig?
Heeft u een tip hoe wij Thuisarts.nl kunnen verbeteren?