Ik heb een patellofemoraal pijnsyndroom

In het kort

In het kort

  • Het patellofemoraal pijnsyndroom komt vooral voor bij tieners en jongvolwassenen.
  • Bij dit syndroom heb je pijn in je knie.
  • De pijn wordt erger als je hurkt, knielt, lang zit met gebogen knieën, of als je traploopt.
  • De pijn wordt minder bij rust en als je je knie strekt.
  • De klachten kunnen langer dan een jaar duren.
  • Stop 1 tot 2 maanden met de sport die pijn uitlokt.
    Videos

    Videos

    Wat is het

    Wat is een patellofemoraal pijnsyndroom?

    Patella is een ander woord voor knieschijf. Femoraal betekent ‘van het bovenbeen’.

    De knieschijf ligt op het kniegewricht. Als je je been strekt en buigt, schuift de knieschijf over het kniegewricht heen. Soms ontstaat hierbij irritatie tussen de knieschijf en het kniegewricht. Dat geeft pijn op, onder of rond de knieschijf. Dit heet het patellofemoraal pijnsyndroom.

    Patellofemoraal pijnsyndroom

    Het komt vooral voor bij tieners en jongvolwassenen, vaker bij meisjes dan bij jongens.

    Wat merk ik

    Verschijnselen van een patellofemoraal pijnsyndroom

    Bij dit syndroom heb je pijn op, onder of rond de knieschijf. De pijn wordt erger bij:

    • lang zitten met gebogen knieën
    • hurken
    • knielen
    • traplopen
    • fietsen (met tegenwind)

    De pijn wordt weer minder:

    • bij rust
    • en als je de knie strekt.

    De knie kan stijf aanvoelen of dik zijn. Bij traplopen kun je een wankel gevoel in de knie hebben.

    De meeste mensen hebben klachten aan één knie, sommige mensen aan beide.

    Oorzaken

    Hoe ontstaat het patellofemoraal pijnsyndroom?

    De oorzaak van het patellofemoraal pijnsyndroom is onduidelijk. Waarschijnlijk komen de klachten door:

    • verminderde spierkracht
    • overbelasting
    • een verkeerde belasting
    • of kneuzing van het gebied rond de knieschijf.
    Adviezen

    Adviezen bij een patellofemoraal pijnsyndroom

    • Als de pijn tijdens of na belasting (zoals sporten) duidelijk erger wordt, moet je de knie minder belasten. De pijn aan of rond de knieschijf kan op zich geen kwaad. Maar forceer jezelf niet, ga niet door met sporten als je veel pijn hebt.
    • Bij veel pijn moet je de sport of activiteit die de pijn uitlokt gedurende 1 of 2 maanden minder gaan doen. Ga dan andere sporten doen die minder pijn veroorzaken, bijvoorbeeld zwemmen of fietsen. Het is goed om voorzichtig in beweging te blijven om fit te blijven.
    • Eventueel kun je 3 tot 4 keer per dag de volgende oefening doen om je bovenbeenspier te versterken:

      Ga op de grond zitten met gestrekte benen. Zet je handen achter je op de grond.
      Leg eventueel een kussentje of opgerolde handdoek onder je knie, zodat de knie wat steun heeft en niet helemaal gestrekt is.
      Til nu je been op tot je hak 5 cm van de grond af komt. Houd je been 10 seconden zo gestrekt en leg hem dan weer rustig neer.
      Dan 10 seconden ontspannen en daarna weer omhoog.
      Doe deze beweging 5 keer achter elkaar. 

      Je kunt de oefening eventueel ook liggend doen.

      Lukt deze oefening na een tijdje goed en heb je daarna weinig klachten?
      Probeer het dan de volgende dag met een gewichtje op je voet. Koop daarvoor bijvoorbeeld een kilo rijst in een slappe plastic zak; die blijft goed op je voeten liggen. Pas op dat je niet te snel een te zwaar gewicht neemt. Bij deze oefening is een gewicht van 1 kilo al behoorlijk zwaar.
    • Zijn de klachten na 1 tot 2 maanden minder geworden? Dan kun je de sport of activiteit waarbij de klachten waren ontstaan, geleidelijk weer gaan doen.
    • Andere behandelingen, zoals tapen, steunzolen en shockwave, raden artsen niet aan. Dat komt omdat de werking niet is aangetoond.
    Medicijnen

    Medicijnen bij een patellofemoraal pijnsyndroom

    Medicijnen zijn meestal niet nodig. Bij veel pijn kan je paracetamol gebruiken, zo nodig gedurende 1 tot 2 weken. Lees meer bij paracetamol

    paracetamol

    Paracetamol werkt pijnstillend en koortsverlagend.

    Het is te gebruiken bij verschillende soorten pijn zoals, hoofdpijn, migraine, koorts, griep, verkoudheid, keelpijn, bijholteontsteking, middenoorontsteking, oorpijn door gehoorgangontsteking, artrose, spierpijn, gewrichtspijn en menstruatieklachten.

    Bron: Apotheek.nl
    Hoe gaat het verder?

    Hoe gaat het verder bij een patellofemoraal pijnsyndroom?

    De klachten aan de knie kunnen lang duren, soms een tot enkele maanden, vaak meer dan een jaar. 
    Ongeveer 6 van de 10 mensen met het patellofemoraal pijnsyndroom hebben na 1 jaar nog klachten, ongeveer 4 van de 10 mensen hebben na 6 jaar nog klachten.

    Uiteindelijk gaan de klachten vrijwel altijd vanzelf over.

    Neem contact op met de huisarts als de klachten na 4 tot 6 weken nog onvoldoende zijn verminderd.

    Soms helpt het om nog eens 1 of 2 maanden nog minder belastend te sporten of, bij veel klachten, zelfs even te stoppen met sporten. 

    Zijn je klachten verminderd? Dan kun je geleidelijk weer meer gaan sporten. Oefenen kan helpen de conditie van je spieren weer op te bouwen. Als sporter weet je misschien al hoe je aan je conditie kunt werken. Je kan ook aan een (sport)fysiotherapeut vragen welke oefeningen je kunt doen om je conditie te verbeteren.

    Meer informatie

    Meer informatie over het patellofemoraal pijnsyndroom

    De informatie over het patellofemoraal pijnsyndroom is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn voor huisartsen, de NHG-Standaard Niet-traumatische knieklachten.

    Laatst herzien op

    Vond u deze informatie nuttig?

    Vond u deze informatie nuttig?
    Heeft u nog een suggestie of opmerking? Dit is niet verplicht.
    Kunt u toelichten waarom niet? Dit is niet verplicht.